آگهی
آگهی
آگهی
قرارگاه خاتم به روحانی: قرارداد با کره باید لغو شود/ کشتیرانی: داخلی‌ها توانمندی کافی ندارند
کد خبر : 10947 دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۰

آسیو: فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا گفته: ما حاضریم با ایجاد کنسرسیومی ٨٥ درصد فاینانس و ١٥ درصد سهم دولت، این قرارداد را برای ساخت ١٠ فروند کشتی در صدرا اجرا کنیم. مشاور شرکت کشتیرانی اما از قراردادی با داخلی ها می گوید که بعد 12 سال اجرایی نشده است.

به گزارش "آسیو"علي‌اكبر غنجي علاوه بر اين، به ضرس‌قاطع گفته بود كه دلالي و واسطه‌گري خريد لوازم و ماشين‌آلات، پشت اين فرافكني‌هاست. او به بدعهدي سازندگان داخلي اشاره كرده و گفته بود شركت‌هاي داخلي، مونتاژكارند و ما خود بدون واسطه مي‌خواهيم سفارش ساخت كشتي بدهيم و پول‌هايي را كه در زمان تحريم در كره فريز شده بود زنده كنيم.

حالا فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا هم که شرکت کشتنی سازی صدرا زیرمجموعه آن است، پا به ميدان نهاده و مي‌گويد: «بی‌‌اعتنایی به توان داخلی از سوي كشتي‌راني ايران، خیانت است».

سرتیپ پاسدار عبادالله عبدالهی در نشست خبري دیروز به اين قرارداد واكنش نشان داده و گفته: «رئیس‌جمهور باید قرارداد ساخت ۱۰ فروند کشتی با کشور کره‌جنوبی را لغو کند و اگر این کار صورت نگیرد، دیگر نمی‌توان به شعارها و حرف‌ها اعتماد کرد».

او در سخنان گلايه‌آميز خود از كشتي‌راني ايران، به ارائه پيشنهادي پرداخته و گفته است: «ما حاضریم با ایجاد کنسرسیومی از جمله صدرا ٨٥ درصد فاینانس و ١٥ درصد سهم دولت، این قرارداد را برای ساخت ١٠ فروند کشتی در داخل کشور اجرا کنیم».

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: کره‌ای‌ها هشت سال پیش ٢١٥ میلیون دلار گرفته بودند تا برای ما کشتی بسازند، اما به تعهداتشان عمل نکردند و اینکه امروز با وجود توان داخلی و لزوم فعال‌سازی ظرفیت‌ها برای رفع مشکل بی‌کاری می‌توانیم در داخل کشور اقدام به ساخت کشتی کنیم، بسیار جای تعجب است که نهادها و سازمان‌هایی اقدام به امضای چنین قراردادهایی می‌کنند.

چنين حرفي را پيش‌تر مديرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزایکو) هم بيان كرده بود. او گفته بود اين مجتمع حاضر است به کشتی‌رانی‌های داخلی هر تعهدی را بدهد تا سفارش ساخت کشتی را با همان شرایطی که به خارجی‌ها می‌دهند به ما بدهند، اقدامی که به معنای بیکاری بیش از ۵ هزار نفر کارگر و خیانت به توانمندی های مدیریتی و کارگری کشور محسوب می شود.

اين گفته ها درحالي مطرح مي‌شود كه مشاور مديرعامل كشتي‌راني ايران، به جزئيات قرارداد با کره پرداخته و گفته بود: «در سال ٢٠٠٨، قراردادي با كره براي ساخت ١٧ كشتي منعقد شد و مبلغي در حدود ٢٢٧‌ميليون دلار پول هم به دو كارخانه STP و HHI، پرداخت شده بود كه در زمان تحريم اين پول‌ها در كره فريز و كشتي‌ها نيز ساخته نشدند».

به گفته او، بعد از برجام، يكي از مهم‌ترين اقدامات كشتي‌راني جمهوري اسلامي ايران، پيگيري پول فريزشده در كره و اقامه دعوا عليه اين كشور يا طلب كشتي‌هاي سفارش‌داده‌شده بود، اما كره‌اي‌ها هم در مقابل ادعايي داشتند كه تحريم‌ به دليل مشكل كمپاني‌هاي سازنده كشتي كره‌اي نبوده و آنها هم به دليل خريد مواد اوليه براي ساخت كشتي و كاربردنداشتن آن، دچار ضرر و زيان شده‌اند و اگر عليه آنها اقامه دعوا كنيم، اين احتمال وجود دارد كه ايران مجبور به پرداخت خسارت به كره هم بشود.

داخلی ها بعد 12 سال قرارداد ساخت کشتی را اجرایی نکردند

نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مورد عدم‌سفارش کشتی به شرکت‌های داخلی گفت: توانمندی بنگاههای داخلی برای طراحی و ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما کافی نیست.

محمدعلی بیگی در برنامه تلویزیونی پایش که دیشب از شبکه یک پخش شد، گفت: سفارش‌های ۱۲ سال پیش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش به کشتی‌سازان داخلی گواه حمایت کشتیرانی‌ها از این صنعت است، سفارشاتی که البته تاکنون به سرانجام نرسیده است.

وی افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکنون با شرکت های ایزوایکو، اروندان و صدرا قرارداد ساخت کشتی به امضاء رسانده است؛ اما تنها دو فروند کشتی از کارخانه ایزوایکو تحویل گرفته، این در حالی است که بنگاههای تولیدکننده کشتی توانایی در ساخت  و طراحی ندارند.

قرارداد با شركت كشتي سازي كره‌اي مربوط به سال 2008 است

اسحاق جهانگيري معاون اول رییس جمهور هم روز دوشنبه در دیدار با مدیران قرارگاه سازنده خاتم الانبيا(ص) گفت:قرارداد كشتي سازي با شركت كره اي مربوط به سال 2008 است و در آن زمان بيش از 25 درصد از مبلغ قرارداد به شركت كره اي پرداخت شد و پس از آن به دليل تحريم ها امكان پرداخت مابقي مبلغ قرارداد فراهم نشد و چون اين شركت كره اي، ساخت كشتي را آغاز كرده بود عليه ايران شكايت و ادعاي خسارت كرد و اخيراً پس از توافق برجام مذاكرات جديدي با اين شركت انجام شد و مقرر گرديد اين شركت از شكايت خود صرف نظر كند و خوشبختانه پذيرفته شد كه با كاهش 25 درصدي در مبلغ اجرا شود.



 

اضافه‌ كردن نظر

1) دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری تحلیلی آسیو در وب سایت منتشر خواهد شد.
2) پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
3) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
4) لطفا از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
5) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
6) نظراتی که غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.